Flytte til nye kontorer? – Næringsmegleren

Eiendomsnytt

Følg med på EiendomsNytt. Vårt webinar med nyheter fra bransjen. Følg med for nye episoder. Trykk her for å se mer.

Flytte til nye kontorer?

Publisert 13.12.2022

Hva bør du tenke på? Hva er viktig å bruke tiden på? Hva er det mange glemmer å gjøre?

Line Ericha Strandli er eiendomsmegler hos Næringsmegleren, og har mangeårig erfaring fra eiendomsbransjen. I denne artikkelen deler hun noen av de erfaringer hun har gjort gjennom årevis i bransjen – og kommer med gode tips til deg som er på jakt etter nye kontorlokaler.

Jeg har hjulpet mange i jakten på nye kontorlokaler, og sitter igjen med erfaringer jeg tenker det kan være nyttig å dele med andre. For valg av kontorlokaler kan fremstå som enkelt. Da er det viktig å minne seg selv om at det viktigste ikke er å flytte – men å flytte til de riktige lokalene.

Og akkurat her gjelder det samme som ellers – den beste prosessen gir det beste resultatet.

1. Hvorfor vil du flytte?

Det er ulike grunner til at folk ønsker å flytte til andre kontorfasiliteter. Det kan være at bedriften vokser, endring i markedet, ønske om bedre beliggenhet eller andre fasiliteter som er viktige. Poenget er å være bevisst dette – for det blir retningsgivende for hva man skal se etter i jakten på nye kontorlokaler. Husk at de riktige kontorlokalene gjør også at trivselen hos ansatte går opp – og kan også bety at bedriften din blir enda mer attraktiv for nye søkere.

2. Start tidlig, bruk god tid og ha flere alternativer

Det andre rådet jeg vil gi er følgende: start tidlig – og bruk god tid. Altfor mange har ikke et bevisst forhold til sin egen leiekontrakt, og den er ofte styrende for når man bør starte. Når jeg sier at du bør bruke god tid, er vel kanskje rådet heller – bruk tiden grundig med noen som kjenner markedet godt. Vi samarbeider med store aktører og kjenner til arealer som blir ledige før lokalene ligger ute til leie. De færreste ser kanskje for seg hvilke muligheter og alternativer som finnes – da kan det være lurt å sparre med noen som kan bidra med nye tanker og alternativer som gjør det lettere for deg å velge – basert på dine behov enten det er areal, parkering, kantine, beliggenhet eller andre faktorer som betyr noe.

3. Når er det riktige tidspunktet å flytte?

Det varierer fra bransje til bransje, og kontraktens lengde betyr en del. Men selv om kontrakter kan sette begrensninger, inneholder de fleste kontrakter mulighet for fremleie. Det betyr med andre ord at muligheten til å flytte i praksis alltid er til stede. Derfor er mitt råd; bruk endrede behov som utgangspunkt for når tidspunktet er riktig. I ethvert selskap vil rammebetingelsene endres over tid – det å vurdere egne kontorlokaler underveis er et sunt og viktig trekk.

Hva har betydning for trivsel og rekruttering for din bedrift?

Riktige lokaler handler om hvilke behov du har. Er det cellekontorer, åpne landskap eller kantine som gjelder? Eller trengs stillerom og fleksible møterom? Jeg bruker alltid god tid sammen med mine kunder på nettopp dette – fordi vi ser at det øker sjansen for høy tilfredshet etter valgt lokale. Flere og flere er opptatt av kvalitet – at lokalet som velges fremstår som en god ambassadør for hvem bedriften er. Så alt fra inngangspartier, kvaliteter på lokalene, energi, parkering og en rekke andre faktorer spiller en stor rolle i valg av kontorlokaler.

Passer lokalene der du er nå – eller i fremtiden?

Du er herved invitert – la oss finne nye lokaler som er skreddersydd til deres behov og budsjett.

Line Ericha Strandli
Eiendomsmegler MNEF
Mobil: 48 11 33 38
line@naringsmegleren.no